ZorgkaartNederland bestond in 2024 15 jaar. In die tijd is er hard gewerkt om een waardevol platform op te bouwen. Op dit moment ontvangt het platform maandelijks gemiddeld 1 miljoen bezoekers die op zoek zijn naar belangrijke keuze-informatie over zorgaanbieders, zoals wachttijden, objectieve uitkomsten en ervaringen van andere patiƫnten. EƩn van de belangrijkste kritiekpunten vanuit de hoek van zorgaanbieders in al die jaren was dat het niet 100% zeker was dat de schrijver van een ervaring daadwerkelijk een patiƫnt was van de betreffende zorgaanbieder. Met geverifieerd meten wordt die zorg weggenomen. Patiƫnten krijgen namelijk (steekproefsgewijs) automatisch na een behandelrelatie een uitnodiging om hun ervaring te delen.

Branches met succes in geverifieerd meten

De snelle toename hiervan komt vooral door de goede samenwerking tussen ZorgkaartNederland en zorgaanbieders uit verschillende sectoren die dat geverifieerd meten (eventueel met meetbureaus) organiseren. Zo is 97% van de waarderingen over apotheken geverifieerd en 93% over fysiotherapeuten. Ook in de tandheelkunde (82%) en wijkverpleging (76%) worden hoge percentages behaald. Zorgverleners blijken daarmee zelf de sleutel in handen te hebben om de betrouwbaarheid van de waarderingen verder te vergroten.

Geverifieerd Ć©n niet-geverifieerd waardevol

Geverifieerd meten draagt bij aan een nog betrouwbaarder beeld van zorgaanbieders, maar ook waarderingen die niet geverifieerd zijn, blijven een waardevolle bron van inzicht. ZorgkaartNederland hanteert een gedragscode en waarborgt de betrouwbaarheid van alle binnenkomende waarderingen via SMS-authenticatie.

De toekomst: meer objectieve informatie

Na 15 jaar is de ontwikkeling van ZorgkaartNederland nog lang niet klaar. De komende jaren wordt de waarde van het platform verder vergroot door, naast ervaringen van patiƫnten en wachttijden, nog meer objectieve informatie beschikbaar te maken over medische uitkomsten.

Lees hier meer over de betrouwbaarheid van ZorgkaartNederland