Gisteren vertelde RZN Coördinator Petra Borsje-van den Berg op het grote Europese reumatologiecongres EULAR over het onderzoek van ReumaZorg Nederland naar de levering van medicijnen.

“Een heldere communicatie door de apotheek bij een leveringsprobleem is cruciaal.” aldus Petra. “Communiceer duidelijk over de reden en tijdsduur van het probleem en over mogelijke bijwerkingen bij een gedwongen medicijnwissel. Communiceer daarbij bij voorkeur mondeling over het leveringsprobleem.”

Als je medicijnen gebruikt, heb je het misschien wel gemerkt. Je krijgt steeds vaker te maken met problemen met de levering van jouw medicijnen. Je krijgt een ander medicijn mee, of je moet wachten totdat jouw medicijn er weer is. Reden voor de Nationale Vereniging ReumaZorg Nederland (RZN) om te onderzoeken wat de gevolgen zijn van leveringsproblemen van medicijnen op mensen met reuma. Om ons zo in te kunnen zetten voor maatregelen die deze gevolgen voor jou verkleinen.

Steeds vaker problemen met de levering van medicijnen

In de apotheek krijg je steeds vaker te horen dat je moet wisselen van medicijn. Dat kan ingewikkeld zijn en de nodige impact hebben. Bovendien reageer je niet altijd goed op een ander middel. Soms zijn er geen vervangende medicijnen beschikbaar en moet je wachten totdat jouw medicijn er weer is. RZN is benieuwd naar de impact die problemen met de levering van medicijnen hebben op mensen met reuma. Wat betekent het bijvoorbeeld als je moet wachten totdat je medicijn wordt geleverd, of als je gedwongen moet overstappen naar een ander middel? En hoe verloopt de communicatie bij de apotheek? Vragen waar RZN zich in 2023 mee bezig hield in een onderzoeksproject. Twee patientpartners van RZN waren onderdeel van de projectgroep en bij het hele project betrokken.

Wil je meer weten? Kijk op de website van ReumaZorg Nederland.

ReumaMagazine 5 (verschijnt half juli) is een themanummer over EULAR. Daarin krijgt ook dit onderwerp aandacht.