Het pijnpunt ontstaat als organisaties technologie wil invoeren die gegevens van individuele cliënten vastlegt, zo concludeert de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd op basis van onderzoek. In relatie tot de inzet van zorgtechnologie betekent die wetgeving dat zorgaanbieders moeten nadenken over hoe die gegevens worden vastgelegd volgens de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming).
Zorgaanbieders weten niet wat ze in relatie hiermee als organisatie in de praktijk wel moeten en niet mogen en dat leidt ook tot vragen in de doorvertaling naar de rollen van de professionals en cliënten op dit gebied.
Maar het gaat om meer dan de AVG alleen. Een organisatie moet ook de kennis en de middelen hebben om een toekomstbestendig technologisch fundament te bouwen als basis voor de inzet van zorgtechnologie.
Vijf acties
Het goede nieuws is dat de gehandicaptensector al heel concreet bezig is hierin verbeterstappen te zetten en daarbij ook efficiënt wordt ondersteund. Vier jaar geleden is de Innovatie-impuls Gehandicaptenzorg (IIG) van start gegaan, een onderdeel van het programma Volwaardig leven van het ministerie van Volksgezondheid.
En nu krijgt het een vervolg in de Innovatie-impuls 2, als onderdeel van Toekomstagenda ‘Zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking’. In het kader van dit programma worden vijf acties voor de organisaties geadviseerd. Te weten; benoem en beleg rollen binnen de organisatie, regel verantwoordingsplicht, zorg voor goede borging van rollen en rechten, maak werkafspraken en richt het proces in.