Het plan was dat er eind 2020 een bestuursakkoord zou liggen dat als basis zou dienen voor een nieuw en beter besluit toegankelijkheid OV. Door de complexiteit van de materie en het brede belangenveld werd al snel duidelijk dat de aanpassing van huidige besluit toegankelijkheid openbaar vervoer er niet voor eind 2020 zou komen.

Investeringen voor toegankelijkheid openbaar vervoer

Sommige maatregelen vragen een investering en zorgen daarmee voor financiële knelpunten. Zo is er de vurige wens om alle bushaltes in Nederland toegankelijk te maken, alle treinen van toiletten te voorzien, te zorgen voor reisassistentie voor mensen met een visuele beperking en om de buurtbus toegankelijk te maken voor mensen in een rolstoel. Met de val van het Kabinet heeft de demissionair staatssecretaris aangegeven dat ze eventuele besluiten in dit traject zal overlaten aan haar opvolgster. Daarom vraagt Ieder(In) de nieuwe Kamercommissie om de eerder uitgesproken ambitie in dit traject vast te houden. Grijp bij de vorming van het nieuwe kabinet de kans om de juiste voorwaarden te creëren voor een succesvol vervolg van dit traject. Onderdeel van deze voorwaarden is in ieder geval prioriteit tot uitvoering na de vorming van een nieuw kabinet met een toereikend uitvoeringsbudget.

Wil je meer weten over reuma? Kijk dan in de rubriek Reuma van A tot Z.