Niet alleen door jongeren maar ook door onderzoekers, zorgverleners en beleidsmakers wordt het werk van JongPIT gezien, waardoor de stichting het verdiende Appeltje van Oranje kreeg toegewezen. Femke van Zoggel sprak er al over op deze website. In ReumaMagazine 4-2022 (begin juni) staat een interview met haar. JongPIT zit steeds vaker aan tafel bij VWS en wordt met regelmaat betrokken bij projecten van onderzoekers en zorgverleners. Het online platform groeit hard op social media en is op weg een vitale online community te worden. De prijs van het Oranje Fonds (JongPIT is één van de drie winnaars) bestaat uit een beeldje en een bedrag van € 25.000.

JongPIT verdient Appeltje van Oranje door hét verschil te maken

JongPIT wil het verschil maken voor jongeren die niet zomaar kunnen meedoen door hun ziekte of beperking. Het succes is mede te danken aan de bundeling van drie bestaande initiatieven in 2020. Voorheen richtte ALL OF ME zich op het empoweren en samenbrengen van jongeren via een community op Facebook. Ervaringscentrum Jong Perspectief publiceerde vooral blogs en artikelen, en had daarnaast ook een WhatsApp-dienst waar jongeren vragen konden stellen. En Jongerenpanel ZeP richtte zich op advies aan maatschappelijke organisaties, overheid en politiek. Met het samenvoegen van deze initiatieven had JongPIT in een keer alles in huis om zich toe te leggen op de bekende drie pijlers van elke patiëntenorganisatie: lotgenotencontact, informatievoorziening en belangenbehartiging. Maar dan wel aandoeningsoverstijgend en volledig gefocust op jongeren. Om jongeren zo gericht mogelijk te ondersteunen, moeten zij alle onderwerpen waar zij naar op zoek zijn vanwege hun ziekte of beperking op de website van JongPIT kunnen vinden. Op de site staan daarom artikelen over uiteenlopende thema’s, allemaal met de juiste zoekwoorden geschreven en dus goed vindbaar via Google.

Inzet ervaringsdeskundigheid

Om de gebundelde ervaringsdeskundigheid optimaal te benutten, werkt JongPIT onder meer met een social mediateam. Hierin denken 16 vrijwilligers met verschillende aandoeningen actief mee over interessante berichten. Deze input wordt verwerkt in een planning, zodat er maandelijks een bepaald thema kan worden uitgediept.