Het concept MedGezel is even simpel als geniaal: studenten geneeskunde staan patiënten bij, zowel in het voortraject als bij het consult met de arts en de evaluatie. Patiënten, artsen en Medgezellen zijn blij met dit initiatief dat een belangrijke positieve bijdrage kan leveren aan de kwaliteit en efficiëntie van de gezondheidszorg. Hoes: “Het geeft ons rust en vertrouwen dat na afloop van het consult onze adviezen nog eens door de MedGezel worden besproken met de patiënt.” 

Kinderarts kwam op het idee voor MedGezel

De MedGezel bestaat nog niet zo lang. Voormalig kinderarts Giliam Kuijpers kwam op het idee. “Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van patiënten na een bezoek aan de specialist tot wel tachtig procent van de informatie is vergeten. Dat is frustrerend voor iedereen. De artsen verspillen kostbare tijd omdat ze dingen meerdere keren moeten uitleggen. Ze worden geconfronteerd met veel vragen achteraf. De patiënt is onzeker, kan naasten niet goed informeren of doet de verkeerde dingen.” Het concept voegt ook veel toe aan de leercurve van toekomstige artsen. “Het patiëntenperspectief, compassie en empathie staan centraal in de opleiding en begeleiding van de medische coaches. Daarom is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te helpen in die stressvolle periode rond een ziekenhuisbezoek en om zoveel mogelijk artsen in spé op te leiden tot medisch coach.”

In het dossier over MedGezel komen behalve de reumatoloog ook een patiënt en een student aan het woord.