Het ging mis. Eigenlijk door iets heel simpels, alleen wist hij het niet. Zijn specialist had aangegeven dat werken op dit moment niet verstandig was. Daar had hij zich aan gehouden en hij negeerde het advies van de bedrijfsarts. Daardoor betaalde zijn werkgever zijn loon niet meer. Hij kreeg een loonstop.
Wat hij niet wist, is dat zijn specialist helemaal geen advies over werken mag geven. Daar is de bedrijfsarts voor. De bedrijfsarts is de specialist op het gebied van werk en gezondheid en geeft advies hoe je je gezondheidsklachten met je werk kunt combineren. Toen ik vroeg wat de bedrijfsarts aan advies en beperkingen had opgeschreven, bleek dat de bedrijfsarts hem wel degelijk had begrepen. Er lag een prima advies richting hem en zijn werkgever.
Gelukkig voor hem, maakte zijn werkgever ook een fout. Zijn werkgever gaf namelijk via een mail aan dat hij per direct geen loon meer zou krijgen. Hij kreeg geen waarschuwing vooraf en in de mail stond ook niet wat hij kon doen om de loonstop weer op te heffen. Deze loonstop zou geen stand houden bij een juridische procedure. De oplossing was eenvoudig, doen wat de bedrijfsarts aan advies had gegeven en kijken hoe dat gaat.
Wat hier mis ging, was puur een stukje voorlichting. Wie heeft welke rol bij een ziekmelding. Wat zijn je rechten en wat je plichten als je ziek thuis bent. Weet je dat niet dan kan dit tot misverstanden leiden die grote gevolgen hebben.
Toch is het fijn als specialisten ook in hun behandelingen aandacht aan werk besteden. Niet om op de stoel van de bedrijfsarts te gaan zitten, wel om problemen vroeg te signaleren zodat ze waar nodig gericht kunnen doorverwijzen.
Maar het allermooiste is natuurlijk als bedrijfsartsen en medisch specialisten veel meer met elkaar samenwerken. Daar wordt iedereen beter van.
Annemiek de crom houdt zich al meer dan dertig jaar bezig met het thema arbeid & gezondheid en is gespecialiseerd in werken met een chronische aandoening. www.annemiekdecrom.nl