AINAR volgt op het nieuws dat de Prik!app is vernieuwd. Prikangst kan ervoor zorgen dat mensen artsen, tandartsen en vaccinaties vermijden. En als ze toch de stap naar de gezondheidszorg durven te nemen, duurt bijvoorbeeld een simpele bloedafname of injectie zo’n 20 minuten langer dan gemiddeld. Bijna 20 procent van de mensen die bang is voor naalden heeft in eerder onderzoek aangegeven geen vaccinatie te durven halen, wat dus ook een behoorlijke impact kan hebben bij coronavaccinaties.

Warmtebeelden onderdeel van AINAR

Elisabeth Huis in ’t Veld, onderzoeker aan de Tilburg University, ontwikkelde een game-app waarmee op basis van warmtebeelden van het gezicht kan worden voorspeld of iemand flauwvalt. Het idee is dat mensen de game downloaden en spelen vlak voor de prik, in de wachtkamer, om stress weg te nemen. Het algoritme houdt tijdens het spelen in de gaten of er signalen van angst of flauwvallen zijn, op basis van wat het via de selfiecamera meet in je gezicht, zoals bleek worden. Door dit spel te spelen vóór het prikken zijn mensen hopelijk rustiger bij de prik zelf, en ook meer ontvankelijk voor de donorassistente of zorgmedewerker. Dit is de basis van de start-up AINAR, gesteund door Sanquin en Iqonic.

Beurs voor onderzoek

Elisabeth Huis in ’t Veld kreeg de NWO Veni-beurs voor haar FAINT (FAcial INfrared Thermal imaging in the prevention of needle induced fainting)-onderzoek. Zij gaat ervan uit dat onbewuste processen in de hersenen en het autonome zenuwstelsel een rol spelen. Huis in ’t Veld werkt samen met Judita Rudokaité. Beiden zijn ook verbonden aan het department of Donor Medicine Research van Sanquin, Amsterdam. 

De game is hier gratis te downloaden. Er komen géén naalden voor in het spel. Spelers hoeven alleen puzzels op te lossen door ze in te kleuren met de vinger, en feedback door te geven door met het AINAR-team te chatten. Klik hier voor meer informatie.

De game is hier gratis te downloaden. <link:www.ainar.io> Er komen géén naalden voor in het spel. Spelers hoeven alleen puzzels op te lossen door ze in te kleuren met de vinger, en feedback door te geven door met het AINAR-team te chatten. Klik hier voor meer informatie.